...
Uz Fernanda Pesou, Vladislav Petković Dis je jedini autor poezije o kojem sam pisala za Pogled kroz reči. Razlog je u tome što duboko verujem da proza ostavlja znatno više prostora za kvalitetnu i pre svega, verodostojnu interpretaciju i tumačenje piščevih misli i ideja. Međutim, talenat i izuzetno književno bogatstvo koje je Dis ostavio iza sebe prelomili su u želji da izađem van svojih okvira i oplemenim blog jednom drugačijom, novom i svežom interpretacijom.
“ I na ovoj zemlji život me opija,
Po njoj kada lutam, moje misli blede,
Gube se u nebo, u svet harmonija,
U oblak, u zvezde, nevine poglede.
Na njoj ono mesto samo mene pleni,
Gde stanuje ljubav, gde je radost mlada,
Prolazna i lepa k'o cvet dragoceni
Kao presto snova, kao život nada... “
Uz Fernanda Pesou, Vladislav Petković Dis je jedini autor poezije o kojem sam pisala za Pogled kroz reči. Razlog je u tome što duboko verujem da proza ostavlja znatno više prostora za kvalitetnu i pre svega, verodostojnu interpretaciju i tumačenje piščevih misli i ideja. Međutim, talenat i izuzetno književno bogatstvo koje je Dis ostavio iza sebe prelomili su u želji da izađem van svojih okvira i oplemenim blog jednom drugačijom, novom i svežom interpretacijom.
Čistim poetskim nadahnućem.
...
“ Ja sad jedva mogu znati da imadoh san,
I u njemu oči neke, nebo nečije,
Neko lice, ne znam kakvo, možda dečije,
Staru pesmu, stare zvezde, neki stari dan.
Ja sad jedva mogu znati da imadoh san… ”
I u njemu oči neke, nebo nečije,
Neko lice, ne znam kakvo, možda dečije,
Staru pesmu, stare zvezde, neki stari dan.
Ja sad jedva mogu znati da imadoh san… ”
Stilski
nedoterana a idejno dragocena, pesnički raskošna i vizionarska a
jezički kritikovana –sve su to obeležja stvaralaštva Vladislava Petkovića
Disa, jednog od najvećih elegičara koje je naša književnost zabeležila početkom
20.veka. I počevši od tada, Dis postaje utemeljivač jednog pravca koji će
mnogim potonjim pesnicima poslužiti kao putokaz ka ostvarenjima nadrealistične,
bogate i sadržajne poezije, baš onakve kakvu je Dis prelivao iz svoje duše u
svaku strofu i ispisanu misao. Jer njegova narav iscrtavala je obrise njegovog
stvaralaštva; te tegobne,teške,setne i sumorne lirike prožete elementima iracionalnog, snova i snoviđenja; gotovo halucinantnog prelaska iz
sveta jave u onaj lepši, topliji i ljubavniji prostor u kome neke oči pružaju
nadu i nadahnuće, utehu u vremenima koja su lomila i slamala odveć krhku Disovu
prirodu. Doista, Dis je bio i ostao pisac sentimenta, duboko upleten u niti
svojih stihova, sanjar i vrlo često nazivan “piscem slutnje”, onim koga odlikuje motiv smrti kao dominantno sredstvo za iskazivanje ličnih i intimnih stanja i raspoloženja. Shodno tome,
kao da se neka kosmička nit umešala u njegovu sudbinu pretačući iz njegovog
pera "Utopljene duše" samo par godina pre nego što ta vizija postane
stvarnost i zaogrne njegovo celokupno postojanje velom tuge i ugašene svetlosti.
Iako žestoko kritikovan tokom
svog celokupnog stvaralačkog perioda od strane eminentnih stručnjaka na čelu sa
Jovanom Skerlićem, Disa to nije obeshrabrilo u nastojanju da svoju misao
plasira baš onako kako mu je i dolazila – spontano, slobodno, sa žarom i željom
da svoj glas pronese što više i dalje. Boemske četvrti tadašnjeg Beograda
poslužile su kao idealan rasadnik njegovog navirućeg talenta i temperamenta,
čuvajući i pamteći svaku anegdotu, reč i pokret ovog tek dosta kasnije,
ovenčanog književnog velikana. Poznat po svojoj srdačnosti i rodoljublju, svom osećaju za ljude, Dis je bio jedna od
omiljenih ličnosti toga vremena u krugovima u kojima se cenila njegova britka i
vešta, brza pamet i originalan, gotovo idealistički i utopijski pogled na svet,
drugačiji od svih tadašnjih poetskih stremljenja osim Bodlerovog, stvaralaštva
njegovog savremenog književnog blizanca, Disu umetnički nepoznatog a
metafizički vrlo bliskog. Melanholična i ranjiva simbolika oduvek ih je
povezivala poput nevidljivog sporazuma u kojem obojica behu dve strane iste
medalje, dva odličja iste vrednosti i umetničke siline. Nesvestan postojanja te
sličnosti, Dis je stvarao poeziju koja ga je karakterisala kao jedinstvenog
pesnika nesvakidašnjeg karaktera, zamišljenog i introvertno zagledanog u svoje
biće odakle je crpeo sve svoje osećaje iznoseći ih na površinu poput odblesaka
tog u duši čuvanog, fantastičnog sveta.
I čitajući danas njegovo
svedočanstvo, njegovu poeziju kao zalog životu i vremenu u kojem je postojao i
stvarao, ne možemo se odupreti nagonu da u te iste misli ne zaronimo, tražeći
svoje zvezde i neke sebi bliske oči izvan
svakog zla. Na tom putu će nas dočekati utamničena osećanja predaje i
poraza, gorkog pomirenja sa rakom koja
čeka da sahrani naše nade i snove, naša poniruća u sopstveni i Disov svet,
ali na tom putu kroz grobnice očaja i boli, kroz nirvanu u kojoj pohode mrtvi -
i nas će dočekati neka svanuća puna oblaka i cveća.
Neka nova, i njegova i naša, Disova proleća.
Po njoj kada lutam, moje misli blede,
Gube se u nebo, u svet harmonija,
U oblak, u zvezde, nevine poglede.
Na njoj ono mesto samo mene pleni,
Gde stanuje ljubav, gde je radost mlada,
Prolazna i lepa k'o cvet dragoceni
Kao presto snova, kao život nada... “
Нема коментара:
Постави коментар