12. јун 2010.

"Poniženi i uvređeni" F.M.Dostojevski

Ponižena i uvređena....više puta. Možda je to razlog što sam tako duboko i tako toplo zavolela jad u višeslojnim dušama junaka Dostojevskog..Ima nešto u svima nama,zanavek nesrećno i tupo; potisnuta jed, proživljena muka, prećutno stradanje.. Svesnost o onome što je bilo,o nekoj davnoj,nezaboravljenoj rani koja neočekivano prokrvari i ophrva naše krhko biće.. Čemer i jed tada isplivaju i poput bujice obuzmu čoveka nagoneći oluju besmisla i bola da zavlada, opčini, opsedne..Jer neke rane ni vreme ne zaceli; neke su življe no ikada pre i prisutnije u duhu i svesti nego mnoge druge zaboravljene radosti i spokoji..Jer čovek se na sreću brže navikne i brže utone u njen učmali i topli zagrljaj no što će ikada moći da smogne snage da se bolu odupre i da ga prevaziđe..Zato ga i potiskuje i guši negde u tamnici svojih duševnih odaja, tamo gde spava ono najranjivije i najbolnije, ono doživljeno ali ne proživljeno, ono što su strah i beznađe gurnuli na ivicu svesnog, na granicu razuma..
Stoga,u tim časovima kada bes nadvlada ponos i kada opet prokrvare rane, posebna naslada dođe čoveku dok rovari po onim najtežim i najbolnijim iskustvima.. kao da želi samog sebe da podseti,da opomene da se te uvrede i ta poniženja nikada ne smeju zaboraviti jer bi zaborav i oproštaj značio negaciju, negaciju ličnosti, negaciju snage..a tome se mora i treba odupreti čak i ako vlastitom snagom gazimo mogućnost sopstvenog oporavka od bola..
" To pozleđivanje rane i uživanje u bolu bili su mi pojmljivi; to je uživanje mnogih poniženih i uvređenih, sudbinom pregaženih,i koji su svesni nepravičnosti svoje teške sudbine."

2 коментара:

  1. draga iva,nisam uspela nigde da naidjem na tvoj mail pa moram ovako!
    drago mi je da postoji jos neko sem moje mame i mene ko je je ocaran delima zilahija.
    ja sam upravo caroban svet knjiga otkrila preko njegovih dela a zavolela najvise,bas ove dve koje ti volis.
    Dostojevskog sam isto upoznala preko ponizenih koji su do danasnjeg dana,ostali mi njegova omiljena knjiga.
    isto mi je drago da su pokrenula jedan ovakav blog,samo napred,pratim te:)
    nastavi da citas dobre knjige,to je jedna od najvecih dragocenosti koju imamo u ovom zivotu!

    evo i male preporuke:nadji opus dela Luisa Bromfilda,pocni od Kise dolaze,to je moj omiljeni pisac a pise kao dostojevski,zilahi i dafne di morija u kompletu;)
    veliki pozz:)

    ОдговориИзбриши
  2. Draga Ana,hvala ti puno na ovom komentaru -jako si me obradovala!:)
    Pre svega zasto sto sam ovaj blog pokrenula bez ikakvih ocekivanja sem zadovoljenja svojih najdubljih potreba,a prevazisao je sve moje zamisli :).
    Ja sam zaista odusevljena Zilahijem,moj otac ima sva njegova dela i kao sto u sali kazem - porodicno smo svi zaljubljeni u Lajosa ;)! Upravo zavrsavam sedmu njegovu knjigu i krajem meseca cu vam je predstaviti ovde na blogu. Takodje,puno ti hvala za preporuku za citanje jer mi to jako znaci kada dolazi od nekog ko zna da ceni i prepozna knjizevni kvalitet :). Nisam citala Luisa Bromfilda a ni Dafne di Morija pa cu bas potraziti nesto od njih jer jako volim da "upoznajem" nove pisce i tako sirim svoja saznanja! Veliki pozdrav za tebe i tvoju mamu i nastavite da i dalje uzivate u lepoj knjizevnosti! :)

    ОдговориИзбриши